אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום ראשון, 18 בפברואר 2018

ישור שיני מסור יפני שסררו


מסורים יפניים הם כנראה הכלים הכי יעילים שפגשתי בנגרות הכלים הידניים. הם קלי משקל, דקים וחדים כתער. בעזרתם ניתן לנסר בהצלחה ובמהירות בניצב לסיבים ולאורכם. למסור מסוג ריובה יש שני מסדרי שניים לאורך שני צדי הלהב. מסדר אחד יעיל לניסור רוחבי (cross cut) ומסדר שני לניסור לאורך הסיבים (rip cut). המסורים הללו כל כך פופולריים שכבר לפני כמה עשרות שנים היצור שלהם פרץ את גבולות יפן ויצרנים סיניים, קוריאנים ומערביים כמו חברת Irwin , DeWalt וVaughan מוכרים אותם בכמויות אדירות בשווקי העולם.
לי יש מספר מסורים כאילו וכך גם בבית הספר בו אני מלמד. אך המסור עלול להוות גם ״חרב פיפיות״ למשתמש בוא. אם המשתמש אינו זהיר הוא או היא עלולים לעקם את הלהב הדק ואף לפגום או לשבור את שיניו. בנוסף, בגלל התצורה הגאומטרית המדהימה והאפקטיבית של השיניים הם בעייתיות, עד בלתי ניתנות להשחזה, ולאחר התכהותם המסור צריך להישלח למשחיז מקצועי או לקבל להב חדש. בעוד שמסורים יפניים המסורתיים והיקרים מגיעים עם ידית עץ ולהב קבוע, אילו הנמכרים ברוב החניות ודרך האינטרנט ושמחירם אינו בשמיים, מיוצרים כך שלהבם ניתן להחלפה.

כשמלמדים נגרות מבוגרים וכמובן ילדים עלולות לקורות תקלות. חלק מהתלמידים סבלניים וממושמעים אך אחרים נחפזים למלאכה ואינם נכונים במשמעת ביצוע או ביכולת הקשבה ומעקב אחר הוראות המורה. עקב כך במהלך השנים ראיתי איך שיניהם של מסורים מתעקמות או נשברות ואיך להבי המסור מתקמרים או מתעוותים עקב פעולות משיכה או דחיפה אגרסיביות מדי. 

על מנת לתקן ולשקם מסורים שהתעקמו ושיניים גדולות שהוזחו הצידה אני נעזר בסדן ובפטיש מפליז. אני מניח את אזור השיניים הזקוקות ״לטיפול אורטודנטי״ על הסדן (הסדן שלי הוא פטיש פליז כבד אותו אני אוחז בין לחיי מלחצים) ובעזרת הפטיש האחר אני מרקע את השן הסוררת חזרה למקומה. בצורה זו אני גם מצליח לרקע קימורים או תלוליות בלהב המסור.
במסורים בעלי מספר שיניים רב ליחידת אורך אני נוהג להשתמש בפין דחיפה מפליז. באם אין בנמצא פין יעודי ניתן להשחיז מפתח פליז ישן ואף להשתמש בבורג פליז שחודו קופד. אני מניח את הפין על השן הבולטת ומחובט על הפין בעזרת פטיש. הן הסדן והן הפין עשויים מתכת רכה יותר מאשר שיני מהסור ולכן אינם פוגמים בהן.
בדרך זו אני מצליח לשקם אם המסורים שלנו ומאפשר להם לחזור לשימוש מוצלח בסדנה לשנים רבות. אם אין לכם סדן פליז או פטיש פליז אתם יכולים להשתמש בלוח עץ או פלסטיק קשה.

תמונות נוספות ניתן והסברים באנגלית ניתן לראות בבלוג שלי ב Popular Woodworking 








  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה