אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום שישי, 16 באפריל 2010

ביקור האורקול ממיין:Tom Lie Nielsen in Eliot House at Harvard College


אני כותב לכם מארה"ב, נמצא כאן לחודש עד לסיום הסמסטר. אחת המשימות שבגללן אני נמצא כאן היתה אירגון הרצאת אורח לסטודנטים שלי באליוט האוס. הרצאתו של "הגורו" -- טום לי נילסן -- האיש שהחייה את תחום היצור האיכותי של כלי העבודה הידניים.
זה כמה חודשים שאנו מתכננים את ביקורו של טום לי נילסן בהרווארד. אתמול הוא הגיע לאליוט האוס והרצה לנו על כלי עבודה, יזמות ועסקי הנגרות. ביקשנו ממנו שיתפור לנו הרצאה שתספר איך הקים את העסק שלו; תהליכי היצור והעיצוב של הכילים החדשים; איך הוא מתגבר על קשיי תחרות הולכים וגדלים; מי צופן העתיד לכלי העבודה הידניים ומי רוכש את הכלים שלו.
ההרצאה היתה אינטימית וטובה. נישאלו שאלות על הצדדים העיסקיים של החברה כמו גם על תהליכי יצור וקשיים בדרך. טום הראה לנו גם כמה אבות טיפוס של מובילי השחזה המבוססים על הדגם האלמותי של אקליפס שבו דנתי כאן בעבר. טום גם הראה לנו דגם של מקצוע לקיטום פינות שהם עומדים להוציא לשוק בקרוב.
לפני שטום התחיל לדבר הקדמתי כמה מילים עליו ועל החברה שלו. הנה מה שאמרתי:

Tom Lie Neilsen is perhaps the man who single handedly changed the world of woodworking hand tools as we know it.
Back in the 1980s, when most of the high-end hand tool manufacturing (for the woodworking trade, I mean) were no longer in sight – both in Europe and in the US - and the majority of the stuff out there was just a big stream of badly design, poorly manufactured, aggressively marketed junk, Tom started his one-man endeavor against the current, and he decided to do it in Maine.
His first tool was a reproduction of the much coveted Stanley #95 plane, which was no longer in production. In the first days Lie Nielsen Tool Works occupied, according to wikipedia, 384-square-feet. Today after almost 30 years in business they sit on a 13,000-square-foot, two-plant operation. With more then 100 different tools in their catalog and 20,000 tools produced annually, the family owning Lie Nilesen Tool Works has become synonymous with high quality tool manufacturing, whose products are appreciated and desired in every woodworking or boat-making shop in North America, Europe, Oceania and practically all over the world.
Tom's achievements are vast on any scale. Not only that Lie Nielsen has proven to companies like Stanley that individuals and industries  are willing to pay high sums of money in order to obtain high quality tools – even if the tool costs almost 8 times as much as a low quality version – but that this market can even be nourished, maintained and grown. Perhaps the ultimate proof of Lie Nielsens success is that, in the last three decades, several more companies such as Lee Valley, Clifton, and Bridge City have join the bandwagon and are making numerous sophisticated hand tools. Some of these tools are a take on earlier models that are no longer in productions; others are totally new innovations that make the life of woodworkers easier and their spirit happier.
Being at the top of the hill is not an easy task. The market that Lie Nielsen has created is now awakening to new dawn. Last year a major woodworking supply company started to make their own version of a high end plane line in China, and this year we saw the rise of the big giant - Stanley - from decades of decline, as they introduced to the marked a premium line of hand planes made in Mexico and England. The shelves in woodworking stores that carry high-quality tools are becoming more crowded and heavier. And we are wondering what the future will look like and what our guest foresees...So without further delay let us have Thomas Lie Nielson tell us his story and give us his take on the future of tools: Plane and Simple
כמה דברים מעניינים שלמדנו:
  • תהליכי העיצוב והיצור במפעל דומים להפליא לתהליכים שבהם יצרו כלי עבודה משחר ההסטוריה. גופי המקצועות מארד או מיצקת ברזל למשל ניצוקים בתבניות חול על פי התהליך הבא: בסיום העיצוב והשרטוט של המוצר מיצרים דגם ליציקה. הדגם מיוצר בדיוק רב ע"י גלף-אמן הבונה אותו מעץ. הדגם מותבע בתבנית חול שלתוכה נוצקת המתכת. תהליך יציקה בתבניות חול הוא תהליך קשה, דורשני ומאומץ. לאחר היציקה המוצר משובב ומושחז למימדים סופיים. חלקים אחרים משובבים מגושי מתכת בתהליך קר. ידיות העץ לכלי העבודה של לי נילסן מיוצרות תחילה בעיבוד שבבי ממוחשב CNC ולאחר מיכן זוכות למגע יד אדם המשייף אותם ומקנה להם את היופי וההתאמה המירבית לכף היד שלנו. ליטוש ידני של פני המתכת של הכילים, התאמה אישית ועיבוד נוסף נידרשים בכל אחד מהמוצרים שהחברה מיצרת. את העבודה הזאת עושים עובדים מיומנים. אך למצוא עובדי כפים מיומנים זה לא פשוט בכלל בעולם המערבי.
הנה סירטון הסבר על תהליכי היצור ...
http://www.youtube.com/watch?v=5gQOVHf0bWI
  • המשבר הכלכלי בארה"ב כמעט הכחיד את ההזמנות הסיטונאיות מהחברה. דבר שהביא אותם לשנות את המודל העסקי ולכוון את המכירות שלהם הרבה יותר לכיון השוק הקמעונאי - ז"א למכור לבודדים. מכירות דרך האינטרנט תופסות נפח הולך וגדל במחזור המכירות של החברה.
  • את המפסלות שהחברה מייצרת עד כה שיבבו (יצרו בעיבוד שבבי) מגלילי פלדה שאותם כירסמו, חרטו והשחיזו. אך כרגע החברה ניתקלת בקשיים במציאת בית חישול (Forge) שייצר עבורם דגם חדש של מפסלות שצורתם שונה במקצת . מציאת מפעל אמריקני או קנדי שידע לחשל את המפסלות הללו הוא כאב ראש לא קטן. חישול הוא שינוי צורני והדרגתי של גוש פלדה בעזרת סידרה של מכות וחבטות הכובשות את הפלדה בין תבניות מיוחדת תחת חום ולחץ. בין המקומות שטום ביקר בהם ושבהם חשב לחשל את המפסלות היו סדנאות החישול הענקייות של סמיט ווסון במדינת מסאצ'וסטס. מפעל כלי הנשק הזה בונה ומחשל חלקי אקדחים ורובים כבר יותר ממאה שנה.
  • מי הם הלקוחות: כמו בארץ ובמקומות אחרים בעולם המערבי. מיירב הלקוחות הם חובבים-מקצוענים. ז"א נגרים מומחים שלא מתפרנסם מנגרות ושנהנים מהשימוש בכלים איכותיים, ושפרנסתם אינה תלויה בהספק עבודתם. לקוחות נוספים הם בוני סירות עץ, בוני כלי נגינה, נגרי-אמן וגם נגרים המתפרנסים מיגיע כפם ושאוהבים כלי עבודה יפים ואיכותיים. טום סיפר שחלק הולך וגדל מבין החובבים-מקצוענים ששמע על החברה הם אנשי IT או בתרגום לעברית - היטקיטסטים שרוצים להפעיל את הידיים ולא רק על מקלדת המחשב. גם בארץ אנו מכירים את התופעה המבוכרת הזו. מהנדסים ואנשי טכולוגיה עילית המבקשים לחזור את החומר ואל היצירה בעזת הידיים. טום סיפר גם על השוק באירופה. באירופה בעלי המקצוע שהתחנכו במגמות עץ נוהגים בשמרנות רבה. בגרמניה בה עדיין יש קוד לבוש לנגרים מתלמדים (הנגרים שם לובשים בגדים המזכירים מאוד בגדי יהודים חרדים) אוהבים מקצועות עץ. באיטליה, נאמר לטום ע"י אדם שביקש להיות המפיץ שלו שם, רמת הידע בעץ הולכת ומדרדרת והנגרות הופכת תעשייתית להחריד. מזכיר קצת את מה שקורה בארץ .... אך באנגליה המצב שונה. שם גם החובבים וגם המקצוענים עדיין אוהבים להשתמש בקצוע ומפסלת, ושמחים לרכוש את המוצרים של החברה. אירופאים אחרים המעורים במה שנכתב בספרי ובמגזיני הנגרות האמריקנים והאנגליים קונים את מוצרי לי נילסן ומהווים שוק משני למכירות החברה.
  • הדרדרות באיכות היצור של כלי עבודה: טום סיפר לנו על ההידרדרות באיכות היצור והחומרים שפקד את שוק הכילים הידניים בעשורים האחרונים: על העלמות היצור בחבל שפילד באנגליה לטובת מחוזות סין; על נסיונות העתקה של הכילים שלו ע"י מפעלים מהמזרח הרחוק ששיתפו פעולה עם חברת Woodcraft; על הנסיון האחרון של חברת סטנלי לחזור בגדול לשוק הכילים האיכותיים. סטנלי השיקה סידרה חדשה של כלי עבודה העולים פי כמה וכמה מאחייהם לקטגוריה. סטנלי מקווה לנגוס מהשוק שטום וחברות אחרות כמו Lee Valley, Bridge City Tool Works תיפחו עם השנים.
  • מכירות לישראל: שאלתי אותו אם הם מתכוונים גם להגדיל את המכירות הקמעוניות מחוץ לארה"ב וקנדה, והעלתי את הנקודה הכואבת של מחרי משלוח יקרים. טום אמר שלאירופה מחירי המשלוח סבירים אבל העיר שלמכור לישראל זה "Selling to Israel is a Pain" חס וחלילה לא ביגלל איזה אג'נדה פוליטית אלה בגלל שהסיפר שאחד מהלקוחות שהזמין לארץ ארבע תקליטורים בהפקת החברה נאלץ לשלם מכס בסכום עצום. אני מקווה שהוא לא ניתקל באיזה ישראלי שניסה לתחמן אותם כמו שכל כך הרבה ישראלים עשו לאמזון. זה לגמרי אפשרי שאיזה מישהו קנה מהם משהו ושהמשלוח הגיע לארץ הוא פנה חזרה ללי נילסן וסיפר ששחטו אותו במכס והוא רוצה זיכויי... לצערי אי אפשר לשלול את זה. אחרי שפרסמתי את הרשומה הזו פנה אלי חבר שסיפר שלא היתה לו כל בעיה להזמין ולקבל כלי עבודה של לי נילסן ישירות לישראל. גם אני בעוונותיו קניתי מלי נילסן מקצוע שהגיע לארץ כעולה חדש לפני שתים עשרה שנה. למטה, בתגובות תוכלו לקרוא עיצה שנתתי לחבר איך להזמין כלי עבודה מלי נילסן דרך הדואר.
  • העתקה של סידרת המקצעות של לי נילסן: יתכן ומכירות כלי העבודה שלי לי נילסן בחניות Woodcraft תפסק בעתיד. הסיבה היא עוגמת נפש ואכזבה שהנחילה לו חברת Woodcraft .  Woodcraft הזמינה דגמים סיניים שהם חיקוי של סידרת מקצועות הדגל של לי נילסן, אלה שהם עשו זאת - על פי טום - תוך הפרה של זכויות יוצרים. טום סיפר שכשהוא בחן את המקצוע הקטן של Woodcraft הוא גילה שה Rivers Engineering שנעשה לכלי היה פשוט אחד לאחד - עד לפרטים ממש קטנים. אמנם האיכות של הכלי הסיני אינה אותה איכות כמו של לי נילסן (אני בחנתי את הכילים הסינים לפני כמה חודשים כך שאני יכול להעיד שהם לא לי נילסן). אבל עצם ההעתקה פגעה בו ובמכירות של המפעל שלו. הוא סיפר למשל של Cup Iron של המקצוע שלהם יש מבנה מסויים. הסינים לקחו את החלק הזה, הטביעו אותו בחול ויצקו ממנו Cup Iron חדש. זה הרגיז אותו. הוא יודע שאין לו זכות לפטנט על הכלי אבל הוא חושב שהעתקה כל כך חצופה, ע"י רשת חנויות שאיתה היה לו קשר עיסקי ואישי טוב שנים רבות, היא בגידה באמון ועלבון אישי. כניראה שזו הסיבה שביגללה יפסק הקשר בינהם?

5 תגובות:

  1. כתבה מענינית וממצא, איך מביאים את ניל לביקור בישראל?

    השבמחק
  2. שמחתי שאהבת את הרשומה, עופר, אני חושב שהוא יבוא לכאן אם יתמלאו אחד משלשת התנאים הללו.
    1. לצורך ביקור עיסקי: למשל לקשור קשר עם מפעל ישראלי שייצר עבורו רכיב לכלי העבודה שלו. בו נניח שחברת דימר תוכל ליצר לו להבי מקצוע מממתק"ש שאותם אפשר גם להשחיז בסדנה הביתית.
    2. כחלק מביקור אישי תיירותי. הוא בטח היה אומר לי שהוא מכיר מישהו בארץ ומזכיר שהוא יבוא לבקר כאן מתי שהו. אבל הוא לא אמר את זה אז אני חושב שכניראה אין לו כאן חברים.. עדיין.
    3. אולי היה בא אם היו מממנים לו את הוצאות הביקור. זו רק ספקולציה שלי...
    הוא די עסוק וסיפר לנו שזה לא תענוג גדול לנהל 80 עובדים. למעשה זה העול הכי כבד עליו ובימים האילו הוא מחפש מודל למפעל שיתן לו יותר זמן לעסוק בפיתוח מוצרים וישחרר אותו מהניהול היום יומי.

    השבמחק
  3. תודה יואב על סדרת המאמרים המצויינת בבלוג זה.

    כ"הייטקיסט" שמנגר להרפיה והנאה, חסרה לי מאד היכולת לרכוש כלים מאיכות גבוהה ובהיצע סביר בשוק המקומי.

    האם אין דרך לשכנע את טום ואולי עוד יצרני איכות למכור לשוק הישראלי, בימים כתיקונם השוק הישראלי הוא וודאי לא שוק גדול ששוה להשקיע בו רבות, אך בימי מיתון אולי בכל זאת יהיה להם כדאי.

    השבמחק
  4. שלמה, לא תהיה לך שום בעיה לקנות את הכילים של טום ולשלוח אותם לארץ. החברה שלו תמכור לך ישירות ותשלח לארץ. על חבילה שערכה מעל 100 דולר וודאי תשלם מע"מ של 16 אחוז אבל לא יותר, כיוון שהמוצר הוא תוצרת ארה"ב וביננו לארה"ב יש הסכם סחר חופשי.
    כדאי לבקש מלי נילסן לצרף לאריזה תופס A-1 (כך קוראים לו אני חושב) שהוא הוכחה למקור הכלי).
    אחד מחברי, רון, קנה מקצועות של לי נילסן ולא היתה לו שום בעיה לקבל אותם לישראל דרך הדואר. כמו כן שווה לך לחפש בגוגל תחת השם לי נילסן ולמצוא חנות אניטרנט שגם מסכימה למכור מחוץ לארה"ב יתכן ומחרי המשלוח של חניות אחרות יהיו זולים יותר מאשר של חנות החברה במיין. אחת החניות הטובות שמוכרות את מוצרי לי נילסן היא:
    http://www.craftsmanstudio.com
    לגבי מפיץ בארץ. לא ניראה לי שלמפיץ הזה תהיה הרבה פרנסה ממכירת הכילים אבל אולי אני טועה? ולכן בשלב זה החברה לא קיבלה בקשות ממשהו מישראל להיות הנציג שלהם כאן. באנגליה, גרמניה, הולנד, צרפת ודנמרק יש להם נציגות...

    השבמחק
  5. יואב שלום,
    הופתעתי שיש תוצאות לחיפוש של "לי נילסן ישראל" בגוגל.
    הייתי הרכבה שנים נגר ובשנים האחרונות הסבתי למהנדס מכונות, לדעתי אין מי שמשתווה להם (למרות ש לי ואלי מאוד אכותיים ויצירתיים..).
    את רב הכלים שלי שלחתי בארהב למישהו מזדמן שיביא במזוודה.
    יש היום פתרונות פשוטים שעובדים של שילוח ביניים לכתובת תא דואר אמריקאית. לא תמיד זה יותר זול (לפעמים כן) אבל פותר בעיות שילוח ישיר לישראל.

    השבמחק