אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום שבת, 10 בספטמבר 2011

חיקוק ופיחות, או כיצד ליצר חיבור סין ונקב (שקע תקע)

חיקוק היא פעולת חפירה בעץ, למשל כדי ליצר נקב (נקב בקצה רגל רהיט). פיחות היא פעולת ניסור והחסרה של עץ, לדוגמא מקצוות קורשת, על מנת ליצר סין (בליטה) שתיכנס לנקב שהכנו.
אני מציין את המינוחים הללו כיון ששרון שוקל לייצר את החיבור הזה במפגש הרגליים והקושרות. חיבור סין ונקב הוא חיבור "העץ-לעץ" החזק ביותר מבין המוכרים לנו. הוא חזק יותר מחיבור חפים (דיבלים) וחזק יותר מחיבור סין וגרז.
שרון שאל אותי על מקורות לדליית מידע  איך לבצע את החיבור. הפנתי אותו לYoutube, אך כמובן שהסתקרתי בעצמי ועשיתי חיפוש מהיר. גיליתי סרטון טוב מאוד בו פעולת החיקוק נעשית ללא קידוח מקדים לחילוץ עץ ממרכז הנקב; המדגים משתמש אך ורק במפסלת.
המורה הוא John Bullar שכתב ספר נאה על נגרות. באתר הזה תוכלו לראות סרטוני הדגמה נוספים.



http://www.furnituremaking.org

2 תגובות:

  1. לאדון הנכבד יש מספר טעויות בולטות לעניות דעתי:
    1. עושים תחילה את ה-Mortise ואח"כ מתאימים את ה- Tenon. לא כפי שהוא עושה. ר' Franz Kalusz DVD
    2. את ה- Tenon בנגרות הידנית עושים רק משני משטחים מנוסרים, לא ארבעה. אין אפשרות להבטיח שכולם יהיו על אותו מישור. זה אפשרי רק עם משור שולחן חשמלי. ר' Tage Frid.

    אלדד מגבעתיים.

    השבמחק
  2. אלדד, תודה על ההערה.
    בנגרות יש הרבה מאוד שיטות פעולה - זה כמו בבישול. אסכולות שונות לאותה תוצאה. הוויכוח מה קודם למה, הסין לנקב או הנקב לסין ארוך מאוד... אולי כמו המחלוקת בין הביצה לתרנגולת. אותה מחלוקת מתקיימת גם בין הפוסקים שיש ליצר את הפינים תחילה ואחר כך את הזנביונים או את הזנביוניונים קודם לפנים (בחיבור Dovetail).
    אני אוהב את Franz Kalusz אבל הבחור מהווידאו יודע את המלאכה גם כן.
    יואב

    השבמחק