בשבוע שעבר ביקרתי בפתיחת תערוכה במוזיאון לאמנות ועיצוב במנהטן Museum of Art and Design
התערוכה סקרה את ראשית תנועת הסטודיו בארה"ב, החל מסוף שנות הארבעים ועד סוף שנות השישים. בתקופה זו, מיד לאחר תום מלחמת העולם השניה, חוזרים חיילים משוחררים לארה"ב מכל רחבי העולם. חיילים וחיילות אילו שראו עולם והיו חשופים לתרבויות אחרות מתקבלים לאוניברסיטאות וגודשים את מחלקות הכנדסה, עיצוב המוצר, כאמנות וגם המלאכה. ארה"ב משנה כיוון תעשיייתי: מיצור צבאי אינטנסיבי -- לבניית פרברים וחברה צרכנית.
תחום עיצוב המוצר זוכה להכרה כדיסיפלינה אקדמית ויחד עם זאת מתחוללת גם תופעה של חזרה לפשוט ולאינטואטיבי. מספר אמנים ובעלי מלאכה מתחילים בנסיון לחרוג משיגרת היצירה הטיפוסי לתחומם. הם סטו מתפיסת העיצוב השליטות ולא חששו מלנסות וולאתגר את קנון העיצוב הסטנדרטי של מודרניזם ותיעוש מחד גיסא, או חזרתיות על דוגמאות ומוטיבם מהעבר הרחוק מאידח גיסא. עבודותיהם משופעות בצורות וצבעים טבעיים. הם בנו אותם תוך שימוש בטכנולוגיות יצור ידנייות ובניית מוצרים יחידניים או בסדרות קטנות. מגע היד האנושי הקנה לעבודות מראה מובדל -- גם אם הם נעשו בנול (אריגה) או באובניים (קרמיקה) הם נושאים סימני יחוד של טביעת אצבע או יד האומן תרתי משמע.
לתערוכה נבחרו כ200 עבודות מהתחומים הללו: זכוכית, עץ ורהיטים, קרמיקה, מתכת, תכשיטים, אריגה, עיצוב גרפי.
בחרתי לצרף תמונה של רהיט יוצא דופן שנכלל בתעורכה. לצפיה בתמונות נוספות בקרו ברשומה שפירסמתי באמריקן וורוורקר. התערוכה ננעלת ב15 בינואר.
בתמונה כיסה מגזרי ברוש שניבנה ב1968 ע"י J.B. Blunk
התערוכה סקרה את ראשית תנועת הסטודיו בארה"ב, החל מסוף שנות הארבעים ועד סוף שנות השישים. בתקופה זו, מיד לאחר תום מלחמת העולם השניה, חוזרים חיילים משוחררים לארה"ב מכל רחבי העולם. חיילים וחיילות אילו שראו עולם והיו חשופים לתרבויות אחרות מתקבלים לאוניברסיטאות וגודשים את מחלקות הכנדסה, עיצוב המוצר, כאמנות וגם המלאכה. ארה"ב משנה כיוון תעשיייתי: מיצור צבאי אינטנסיבי -- לבניית פרברים וחברה צרכנית.
תחום עיצוב המוצר זוכה להכרה כדיסיפלינה אקדמית ויחד עם זאת מתחוללת גם תופעה של חזרה לפשוט ולאינטואטיבי. מספר אמנים ובעלי מלאכה מתחילים בנסיון לחרוג משיגרת היצירה הטיפוסי לתחומם. הם סטו מתפיסת העיצוב השליטות ולא חששו מלנסות וולאתגר את קנון העיצוב הסטנדרטי של מודרניזם ותיעוש מחד גיסא, או חזרתיות על דוגמאות ומוטיבם מהעבר הרחוק מאידח גיסא. עבודותיהם משופעות בצורות וצבעים טבעיים. הם בנו אותם תוך שימוש בטכנולוגיות יצור ידנייות ובניית מוצרים יחידניים או בסדרות קטנות. מגע היד האנושי הקנה לעבודות מראה מובדל -- גם אם הם נעשו בנול (אריגה) או באובניים (קרמיקה) הם נושאים סימני יחוד של טביעת אצבע או יד האומן תרתי משמע.
לתערוכה נבחרו כ200 עבודות מהתחומים הללו: זכוכית, עץ ורהיטים, קרמיקה, מתכת, תכשיטים, אריגה, עיצוב גרפי.
בחרתי לצרף תמונה של רהיט יוצא דופן שנכלל בתעורכה. לצפיה בתמונות נוספות בקרו ברשומה שפירסמתי באמריקן וורוורקר. התערוכה ננעלת ב15 בינואר.
בתמונה כיסה מגזרי ברוש שניבנה ב1968 ע"י J.B. Blunk
J.B. Blunk (1926–2002)
Scrap Chair, 1968
Cypress
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה