אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום רביעי, 31 במרץ 2010

על ורנישים (וורנישים) Varnishes

רוב הורנישים המיוצרים בעולם מכילים שרפים משרפים שונים: ורנישים טהורים מכילים שרפים מפולמרים משמן פשתן או טנג; קיימים ורנישים מבובססים שרפים אלקידיים וישנם מבוססי שרפי פוליאוריטן; ישנם ורנישים המכילים תערובות של כמה שרפים. ואגב גם השרפים האלקידיים נוצרים ברוב המקרים מפילמור של שמנים צמחיים כמו שמן סויה למשל.
ורנישם מבוססי שרף אלקידי נחשבים רכים יותר. במקרים בהם דרושה הגנה טובה יותר כנגד שחיקה מומלץ להשתמש בלכה המכילה/מתוגברת בשרף פוליאוריטן. אך ורנישים על בסיס פוליאוריטן נוטים להפגע יותר מקרינה אולטרה סגולה מאשר ורנישים המכילים שרפים אלקדיים או המבוססים שמנים ממקור כמו שמן פשתן או טנג.

Spar Varnish,  יכט-וריש הוא ורניש המורכב, ברוב המקרים מתערובת של שרפים פנולייים ושרפים שפולמרו משמן אגוז הTang. אגב האגוז הזה שמוצאו בסין ושם הומצא הוורניש הקרוי על שמו, כבר גדל שנים רבות בארה"ב וממנו ממוצה רוב השמן לתעשיית הSpar Varnish האמריקנית.
ריסוס לכה הוא תהליך בזבזני בחומר ומזיק לסביבה. לחובב וגם לנגר המבקש לחסוך בחומר היתי ממליץ לישם את ציפוי הגמר בהברשה, או על פי הטכניקה שהסברתי: דילול הורניש בטרפנטין ומריחתה בעזרת סמרטוט כותנה נקי וזוג כפפות ניטריל.

טרפטין מנרלי הוא הטרפנטין המצוי בחנויות הטמבור וברוב מרכזי ה DIY בארץ. טרפנטין המופק משרף האורן (הטרפנטין הטבעי) הוא אמנם מוצר נדיר אך ניתן לרוכשו אצל סהר צבעים ברח' יפו ת"א, משה נקל בפלורנטין כמו גם בחנויות לצרכי אמנות. אני רכשתי אותו אצל סהר צבעים והוא הטרפנטין בו השתמשתי בתערובת. יש לו ריח מקסים אבל חבר המצייר בשמן סיפר לי שעלולות להיות לו השפעות מזיקות לבריאות - כמו לכל מסיס אורגני; אנני יודע מי מבין שני הטרפנטינים מזיק יותר? בארה"ב קיים גם טרפנטין עץ נטול ריח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה