אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום שני, 29 במרץ 2010

השחזת משחז בעזרת אופני השחזה כהכנה להשאה באבני יהלום או אבני מים (Hollow Grind)

תחום ההשחזה הוא תחום רחב. השאיפה של המשחיז היא להסיר מכלי העבודה שיכבת פלדה באופן המהיר ביותר תוך מינימום של פחת חומר ובהקפדה על מניעת התחממות הכלי המושחז.
בכל שיטת השחזה, אים בעזרת אבנים שטוחות או שילוב של אבנים שטוחות ואופני השחזה, אנו מבקשים לגרום לשני מישורי מתכת בקידמת הכלי - מישורי יתד חורפת הכלי - להיות חלקים וישרים; כי רק מפגשם של שני מישורים חלקים, מלוטשים וישרים באופן אופטימלי, לאורך קו רכס אחד, יספק לנו חדות מקסימלית. פעולה זו נעשית כשמחליקים את משחז הכלי על פני מישור השאה ולאחר מיכן מלטשים או משאים את גב הלהב על אותו מישור כדי להוריד את השבב (Burr) או ה"חוט" שנוצר בזמן השאת המשחז.
השחזה חצי ממוכנת: יצירת Hollow Grind ע"י אבני השחזה עגולות מסוג אלומניום אוקסיד, סיליקון קרבייד וכו', ולאחר מיכן השאת הכלי על אבן מים יפנית לקבלת חורפה חדה, היא שיטה נוספת להשחזה. אך גם בשיטה זו ניזקקים לאבן יהלום או אבן אחרת לצורך השחזת גב הכלי.

בשיטה זו מקרבים את הכלי בזוית של 20 או 25 מעלות לאופן ההשחזה ויוצרים משחז קעור. לאחר מיכן מצמידים את חורפת הכלי ואת עקב המשחז לאבן השאה ומחליקים את הכלי קדימה ואחורה על פני האבן. כך נוצרים שני מישורים קטנים מושחזים; אחד מהם הוא קצה החורפה.

החברה הישראלית גמל שריד מיצאת אופני השחזה לכל העולם כולל לחברת Woodcraft האמריקנית. אופני ההשחזה שלהם מאוד פופולריות ובמיוחד אילו המורכבים מאלומיניום אוקסיד (צבע לבן) ואבני הרובי האדומות. מה יתרונם הגדול של אבני האלומניום אוקסיד? המומחים משבחים הן את הגרגיר והן את הדבק המלכד אותם. הדבק מסוגל להוליך את חום החיכוך בין הכלי לאבן בצרה טובה מאוד ובכך מונע את התחממות הכלי וגרימת נזק לחיסום שעבר. אבן רובי (אלומניום אוקסיד ורוד) מכילה גרגיר חלש יותר ודבק שונה, שהרבה משחיזים אוהבים - אף יותר מאשר אבן אלומניום אוקסיד לבנה. בשנים האחרונות השיקה חברת norton אבן חדשה המורכבת מגרגרי חומר קרמי המלוכדות במלכד המוליך את חום ההשחזה אף בצורה טובה יותר מאשר עד כה. אבנים כחולות אילו זוכות לפופולריות אדירה. בכל מקרה, ואין זה משנה איזה אופן מורכב על המשחזת שלנו, צריך לנקות, וליישר את האבן באופן סדיר.

הנה קישורים לגמל שריד ולאבן של Norton
http://www.gamalsarid.co.il/htmls/home.aspx
http://www.hartvilletool.com/product/10846

וכאן הפניה לחוברת הסבר PDF של גמל שריד הדנה בסוגי אופני ההשחזה שהם מיצרים.
http://www.gamalsarid.co.il/Media/Uploads/Technical_Kerami.pdf

4 תגובות:

  1. hi! i just want to make same little but very important correction... on yo left bottom picture you make left and right moves to sharpen blade. it mistake. you shuld make only left moves(left arrow), in
    other words in edge direction
    it produces much more sharp edge.
    krackodile

    השבמחק
  2. שלום למגיב, לא אין זו טעות. ישנם הרבה מיתוסים הקשרוים להשאה והשחזה ואחד מהם הוא שהתנועה קדימה עדיפה על זו האחורית. גם אם אם התנועה קדימה יעילה בהסרת חומר יותר מזו האחורית תנועה קדימה אחורה מזרזת את ההשאה. פשוט זה חוסך לנו את הצורך להרים את הכלי והמוביל כל הזמן ולהעתיק אותו לראש האבן.

    השבמחק
  3. fine, i'll try to find you any picture/schema to prove my words, from internet as i can't draw totally,
    krock

    השבמחק
  4. hi! remember me? (I almost forgotten my promising:)
    I meant some like this
    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sharpening-Correct-Direction.svg
    and
    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sharpening-Wrong-Direction.svg
    Now I'll try to find explanation... i think it maybe difficult ...Greenkrock

    השבמחק