אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום שני, 29 במרץ 2010

הפוסט הראשון: השחזה והשאה באבני מים יפניות Japanese Water Stones

הנושא הראשון שאני רוצה לכתוב עליו הוא השחזת כלי עבודה. כי ללא כלי עבודה חדים: מפסלות, מקדחים ולהבי מקצועות, הנגרות שלנו תיראה רע. ביצוע מחברים, השקה של לוחות אילו לאילו (המשקה), פעולות חיקוק פיחות וכו' תהינה קשות ביצוע מסוכנות ולא יעילות.
ברשימה הראשונה אני אדון באבני מים יפנייות - שהן מצע השחזה יעיל ומקובל - בעולם ולאחרונה יותר ויותר בישראל. אז ללא דיחוי הנה הרשימה הראשונה.

מה הן אבני מים יפנייות
Example
אבני מים בנוייות מגרגירי מינרלים קשים המודבקים בדבק גירי שלוכד אותן ביחד. רוב האבנים היפניות, וגם אילו המיוצרות ע"י Norton בארה"ב, עוברות תהליך של אפיה בתנור המקנה להם קשיות מסויימת. סוגי הגרגירים, הדבק, ויכולת הלכידות של הגרגירים לדבק מבדילים בין מותג למותג. מה שברור הוא שלכידות הגרגירים לדבק המאגד אותם חלשה יותר באבני מים מאשר לכידותם לדבק באבני אינדייה India (אבן שמן או קרבורונדום) וכן היא חלשה יותר מאשר זו הקיימת באבנים קרמייות או באבן טבעית מסוג ארקנסו.
הגרגירים והלכידות בינהן היא שנותנת לאבני המים היפניות את יכולתם לשחוק את פלדת הסכינים וכלי הנגרות שלנו בצורה יעילה ומהירה.
חולשתו היחסית של הדבק מאפשרת לגרגירים שנישחקו להפרד מהאבן ולגלות מתחתיהם שיכבת גרגרי לטש חדשה, טריה ומוכנה לתפקידה: שחיקת הפלדה. יתרונה של האבן הוא גם חסרונה כיוון שמישום חולשתו היחסית של הדבק, האבן נשחקת מהר ותלמים חריצים ושקעים עלולים להתגלע בה אם לא נקפיד על שימוש נכון ורגיש.

בסיכומו של דבר אבני מים עדיפות על אבנים קשות יותר כיוון שהם אפקטיביות יותר בהורדת חומר (שחיקת הפלדה) והם קלות מאוד לטיפול וישור - דבר הנדרש גם מאבני אינדייה ומאבני ארקנסו. שכן כל אבן השחזה והשאה (פרט לאבני יהלום ואבנים קרמיות) תתבלה בצורה זו או אחרת, אבל רק אבני מים יפניות יתמסרו לישור המצריך מאמץ קל ושאורך זמן מועט יחסית.
איזה סוגים של אבני מים קיימים?
החברה המוכרת ביותר בענף היצור היא Sun Tiger או King האבנים של חברה זו הם הנפוצות והזולות בשוק. הם מייצרים אבנים באיכות טובה. חברה יפנית אחרת Naniwa נחשבת כיצרנית אבנים מעולות אך יקרות יותר. מנסיוני, הנגר החובב זקוק לשתי אבנים: אחת גסה והשניה עדינה - לליטוש סופי. האבן הגסה היא בעלת גודל גרגיר של 800 או 1000 ומשמשת אותנו להסרת חומר רב מלהב הכלי אותו אנו משחיזים. לאחר השימוש בה מגיע תורה של אבן ההשאה בעלת גודל גרגירים של 4000 או 6000 שאיתה נקנה לחורפה (החוד) את חדותה המירבית. לאחר השימוש באבן ההשאה מראה המשחז יהיה כמראה מראה.
אבני מים נמכרות גם כאבן קומביניציה, ז"א שתי אבנים אחת גסה והשניה עדינה המודבקות גב אל גב. אבן קומבינציה היא אולי האבן המתאימה ביותר למי שמתחיל את הרומן אם השחזה באבנים יפניות. לי יש אבן כזו ברוחב של 60 מ"מ בעלת גרגירים של 1000 ו6000. http://www.amazon.com/Woodstock-D1130-1000-Japanes...
אבן נגורה
זוהי אבן מלכותית או טבעית שניראה כמו גוש של גיר לציור על לוח. איתה אנו מאתחלים את פעולת ההשחזה ובלעדיה שטח אבני המים עלול להאטם - דבר שיקשה עלינו להשחיז. לאחר טבילת אבני המים במים למשך 10 דקות הם מוכנות לעבודה. אנו אוחזים באבן הנגורה, מורחים ושוחקים אותה על פני השטח של אבן המים ויוצרים עד ליצירת עיסה דקיקה של תערובת גרגירי נגורה וגרגירי אבן המים. זה השלב בו האבנים מוכנות לקבלת להב הכלי לצורך השחזתו. http://www.amazon.com/King-Nagura-Stone/dp/B0037M4...
 


ההשחזה
Example
קשה יהיה להסביר את סדר הפעולות רק דרך טקסט כתוב, לכן אני מצרף לינק לסירטון הסבר.http://www.youtube.com/watch?v=__DT-YwGHgc אני ממליץ למשחיז הלא מיומן שירכוש מוביל השחזה. אילו מאין מלחציים יעודיות רכובות על גלגלים האוחזות בכלי העבודה בזוית הנכונה ומאפשרות לנו להוביל את הכלי על האבן תוך שמירה על זוית קבועה שבין 20 ל 40 מעלות בהתאם לכלי ולשימוש בו. 

 
בתמונה: קבוצה של ארבעה מובילי השחזה שונים הניתנים לרכישה בחו"ל. המוביל של veritas (ימני עליון) אוחז סכין של מקצועה, אבל הוא יכול לאחוז גם מפסלות וכלי חיתוך נוספים. המוביל של אקליפס (שמאל עליון) מדגים כיצד אוחזים מפסלת להשאה. המוביל בעל החרטום הכתום הוא של Stenley והמוביל השמאלי תחתון הוא של Richard Kell

שימוש במוביל פותר את המשחיז מהדאגה לשמירת הזוית. עם השנים והנסיון המשחיז יכול לזנוח את המוביל - בדומה ליכולתו של ילד להפסיק להזדקק לגלגלי עזר באופניים. אני עדין משתמש במוביל כזה למרות שיש לי ניסיון של שנים בהשחזה כי מצאתי שהמוביל מיעל את פעולת ההשחזה. אינני ניזקק למוביל כאשר אני משלב בין פעולת ההשחזה על אבן סובבת והשאה על אבן שטוחה.
לסיכום: מי שמבקש להסיר חומר רב מלהב הכלי (מפסלות שטוחות, סכיני מקצועות וכו') כדי שיעשה זאת על אבני מים יפניות שטוחות. בנוסף לאבני המים רצוי שירכוש אבן נגורה ומוביל השחזה.http://www.amazon.com/Robert-Larson-800-1800-Honin...
 
ישור האבנים שהתקערו
Example
בתמונה: נתן ונטהוף, נגר ומורה מבית העמק, מישר ומשטח אבני מים יפניות זו כנגד זו.
כמו שכתבתי קודם, כל אבן יפנית - ארקנסו או אינדייה, תשחק וברוב המקרים יווצר במרכזה שקע קעור. איך נפתרים משקע זה?
יש כמה שיטות:
1. לרכוש שתי אבנים בעלות אותו גודל גרגיר ולשפשף אחת בשניה לפני או בסיום פרק השחזה על מנת לוודא שהם שטוחות. אבן אחת תישחוק את חברתה ותיישר אותה. חשוב לסכך את פעולת השחיקה במים.
2. להשתמש בנייר 220 או 180 עמיד במים: יש לשטוח את הנייר על משטח זכוכית חלק בעזרת דבק, סרט דביק וכו' ואז ניתן להחליק ולשפשף את האבנים על גבי הנייר. חשוב לסכך את התהליך במים.
3. לרכוש אבן יהלום המיועדת לישור אבני השחזה  ובעזרתה לישר את האבן היפנית. גם כן צריך להשתמש במים לצורך סיכוך הפעולה.


הערה חשובה על השחזה
כדי לקבל כלי חד חשוב לדעת ששני מישורי הלהב: המשחז (המישור הזויתי בלהב או באנגלית - Bevel) ושטח הלהב, או גב הלהב' צריכים להיות חלקים ומלוטשים. כי רק מפגשם של שני מישורים אילו לאורך פס אחד (החורפה) יביא לחדות מירבית. לכן ההשחזה וההשאה חייבת לכלול גם את גב הלהב ואין להתרכז אך ורק בהשחזה והשאת המשחז. השחזה ישור והשאת גב הלהב נעשית בצורה אינטנסיבית פעם אחת, לאחר קניית הכלי. רוב כלי העבודה לנגרות כמו מפסלות או להבי מקצועות מגיעים מהמפעל כשגב הלהב שלהם מעט קעור או קמור. ישור גב הלהב יעשה על גבי, נייר שיוף המודבק על משטח יש, אבן מים גסה או על גבי אבן יהלום. צפו לבלות בין 10 ל30 דקות בפעולת ישור זו - כי היא מצריכה הסרה של כמות נכבדה של פלדת כילים על מנת שיובטח לנו  שגב הלהב ישר וחלק.

היכן רוכשים אבני מים יפנייות?
קניה בארה"ב דרך הדואר היא הדרך הזולה ביותר לרכישת אבנים כאילו. אך גם בישראל ניתן לרכוש אותן. למשל החנות של שרגא לובליסקי בת"א מחזיקה מבחר לא רע של אבנים מאיכות טובה. קפצתי לשם השבוע והנה רשמיי:
החנות מעניינת ומכילה כל טוב של סכינים, ציוד מטבח וציוד השחזה. המוכרים מסבירי פנים. לצורך קבלת מידע מעמיק בקשו לדבר אם לובלינסקי הצעיר, שרגא שמו. הוא לא כל כך צעיר אבל הוא ה"בנו" מ"דב לובלינסקי ובנו בע"מ", והוא האיש איתו צריך לדבר כי הוא מבין עניין. המוכר שדיברתי איתו תחילה ניסה למכור לי אבן שמן (קרבורונדום) או "אינדייה" כאבן מים; מה לעשות, לא כולם מבינים הרבה בהשחזה. אבן מים דו צדדית ברוחב של 50 מ"מ של 6000 על 1000 גריט עולה 201 ש"ח, באמזון היא עולה 30 דולר. אבן מים עדינה יותר של 8000 גירט עולה 377  ש"ח -- בגרמניה אבן כזו תעלה 43 אירו ובארה"ב 62 דולר בWoodcraft
בהתחשב שהזמנה מארה"ב כוללת משלוח שיעלה כ16 או 20 דולר, קניית אבן ה6000/1000 בארץ תהיה יקרה בכמה עשרות שקלים מאשר קניה בארה"ב. קניית אבן ה8000 תהיה יקרה בשבעים שקלים לערך.
בנוסף לאבני השחזה לובלינסקי מוכרים גם את אבן הנגורה ומחירה בארץ דווקה זול יותר מאשר בארה"ב, 25 שקלים בלבד במקום 12 דולר בארה"ב. לחנות גם אתר אינטרנט ובו תוכלו לקבל מידע חלקי על האבנים ומחירם. חבל שהאתר לא מציין את גודל הגרגיר של כל אבן אותה הם מוכרים.

האם כדאי לחסוך כמה עשרות שקלים ולקנות בחו"ל או לקפוץ לרח' המלך ג'ורג' ולקנות את האבן בארץ? אני משאיר את ההחלטה לכם.
http://www.lublinsky.co.il

5 תגובות:

  1. גם לי יש את האבן שדיברת עליה( 6000 על 1000 )
    השאלה שלי היא האם אבן כזאת מספיקה לי להשחזת סכינים או שאני צריך אבן נוספת?

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. שלום לך,
    אני סבור שלהשחזת סכיני מטבח מספיקה אבן מס' 1000. ראשית הפלדה של הסכינים השכיחות לא קשה כל כך ולכן השאה ברמה אולימפית היא ביזבוז זמן שנית הנסיון לימד אותי שלפעמים צריך חיספוס במטבח... אני משחיז או משיאה את הסכינים שלי על אבן גסה יחסית -- אבן יהלום מס' 600. ניסיתי להמשיך להשיאה באבן מס' 1200 אבל התברר לי להפתעתי! שלפעמים כל המוסיף גורע. דווקה ההשאה העדינה יותר מנעה מהסכין להתפס בעור העגבנייה הרך והגמיש. ולכן שימוש באבן מס' 600 או 1000 הוא המקסימום שהיתי פונה אליו. מתברר שלחלק מהירקות והפירות צריך חורפה מחוספסת מעט ואבני 600 או 1000 תעשינה את העבודה. אם ברשותך סכין יפנית איכותית (הפלדות של סכינים יפניו הוקשו לרמה גבוה יותר מאשר הסכינים המערביות) תוכל לנסות להשיאה גם באבן 6000. כתוב לי אם הנסיון היה מוצלח.

    השבמחק
  4. יש לי כאלו אבני השחזה בבית וזה אחד ההמצאות הגאוניות! בניגוד לשאר דרכי ההשחזה זו לא הורסת את הסכין ולא גורמת לו נזקים בלתי הפיכים. מומלץ!

    השבמחק
  5. Great post. I was checking continuously this blog and I am impressed! Extremely helpful info specially the last part :) I care for such info much. I was looking for this particular information for a long time. Thank you and best of luck.
    CNC Routers

    השבמחק