אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום רביעי, 31 במרץ 2010

שלאק, שלק, Shellac וגם French Polish

ציפוי גמר המבוסס שלאק הוא אחד מציפויי הגמר הוותיקים ביותר. בארץ נוהגים לכנות את ציפוי זה בשם הכללי - פוליטורה. עם השנים הפך השם פוליטורה לשם נירדף לכל ציפוי שקוף המיושם על עץ.
השלק הוא שרף טבעי המופרש ע"י חיפושיות המבקשות להגן על צביר הביצים שהם מטילות. החרקים נפוצים באיזורים מסויימים בתת היבשת ההודית. את החומר מלקטים, מנקים ומזקקים ואז יוצרים ממנו מעין קשקשים או פתיתים זהובים אותם אפשר לקנות גם בישראל. ניתן גם לקנות (או ליצר לבד) מטילי שלק מוצק, להם מוסף פיגמט לקבלת צבע מסויים. שלק מוצק ניתן להתכה וטיפטוף כדי למלא חריצים ופגמים על פני השטח ברהיט; כשהשלק מתקרר ומתקשה הוא הופך לחומר קשה מאוד.

שלק כתמריק
את הפתיתים או הקשקשים ממיסים בכהל (ספירט). ניתן להמיס את השלק בכמות כהל גדולה או קטנה וליצור בהתאמה תעורבת דלילה או סמיכה - הכל על פי הצורך ושיטת הישום.
ישום שלק נעשה בעזרת מברשת או פקעת הבנויה מגזיר בד מקופל סביב ליבת צמר גפן (סיבי כותנה). את הפקעת טוענים בנוזל התמריק ואז מורחים אותו בתנועות מסודרות על פני העץ.  הוספת שמן פישתן או שמן טאנג לתערובת האלכוהול (בפקעת הישום, בהזרקה מקומית או בהרוויה בתבילה) מסככת את פעולת מריחת השלק. נהוג לקרוא לתמריק שלק שבישומו עורב שמן: French Polish

French Polish
כאמור  ציפוי שלאק בסיסי מכיל שלק מומס בכהל וישומו יכול להעשות בעזרת מברשת, פקעת או התזה, באופן יחסית קל שאינו מצריך מיומנות יוצאת דופן. ה"French Polish" לעומת זאת הוא תהליך הרבה יותר מורכב. בנוסף לשלאק ולאלכוהול יש המוסיפים לתערובת גם גאם-ארביק ו gum copal , ואף חומרים אחרים. בפעולת הישום יש המפדרים את פני השטח באבקת פימס או pumice-stone שתפקידה לשחוק את סיבי העץ, לישר את גבשושיות התמריק שיבש, ולהחדיר את התערובת של העץ והתרמיק אל בין הנקבוביות הפתוחות.
French Polish אמיתי תמיד ייושם בעזרת פקעת וכולל "סיכוך" עבודת המירוק (להקל על משיכת הפקעת על פני שטח העץ) בעזרת הרוויה חוזרת של הפקעת בכמות קטנה של שמן (פשתן, שמן פרפין ויש שישתמשו בשמן זית). רוב המתכונים לישום הFrench Polish ימליצו על שמן פשתן, אחדים סוברים ששמן פשתן מכהה את גוון העץ ואינו מומלץ לעבודות על רהיטים בעלי ערך אספני רב. ראו למשל את "המתכון" הבא...
http://www.ehow.com/how_14587_apply-traditional-french.html
וקובץ pdf מקיף וממצא שהוא למעשה מאמר בן כמה עמודים על French Polishing ניתן להורדה בקישור הבא.
http://www.woodfinishsupply.com/GuideToFrenchPolishing.pdf
המאמר הטוב ביותר שאני מכיר נדפס בFine Woodworking  . למינויי הגירסה האינטרנטית של המגזין לא תהיה בעיה להוריד את המאמר כקובץ PDF
http://www.finewoodworking.com/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesPDF.aspx?id=2778

היכן לקנות שלאק בארץ
החנות של סהר צבעים בדרך יפו-תל אביב בת"א מחזיקה שלאק, הן בתמריק מוכן והן בפתיתים.
משה נקל (חנות צבעים ברח' הקישון בפלורנטין, ת"א) מוכר שלאק גם כן.


הכמיה של התגבשותו הלא רצויה של השלאק בזמן אחסנה.
יואל (ג'ואל) מוסקוביץ' מTools For Working Wood בברוקלין, ניו-יורק, מספר בבלוג האחרון שלו שהוא מצא את הסיבה האמיתית מדוע פתיתי שלאק נתול-שעווה (שלאק טהור שקוף ואיכותי ביותר) נוטה להתגבש ולהתמצק באחסנה. ההתגבשות גורמת להרס הפתיתים ונובעת משתי סיבות: חום וחמצן.  החמצן הוא ההרסני מבין השניים. החמצן חודר לפתיתים ומחמצן אותם, דבר שמקשה ואף עלול למנוע את המסתם באלכוהול. שלאק מחומצן לא יתמוסס ואינו יכול לשמש כחומר ציפוי לרהיטים. חום מרכך את הפתיתים ומדביק אותם אחד לשני.
ההמלצה של ג'ואל היא לשמור שלאק נתול-שעווה במיכלים אטומים לחמצן בתא הקירור במקרר.
פתיתי שלאק המכיל שעווה מוגנים הרבה יותר מפני תופעת החמצון. החמצן מתקשה לחדור את השעווה המגינה על השלאק. אך שימוש בשלאק המכיל שעווה אינו אידיאלי. השלאק כהה יותר ואם אנו מעוניינים לישם על שלאק זה שיכבת לכה אחרת ניתקל בבעיה: השעווה שבשלאק תפגום ביכולת שיכבת הלכה מלהאחז בה.
הנה הלינק למאמר של ג'ואל באנגלית


תגובה 1: