אני אוהב עץ רהיטים וכלי עבודה. הבלוג הזה ידבר בהם ובעוד נושאים המעניינים מעצבים נגרים רסטורטורים וציידי מציאות; אני הוא שילוב של כולם יחדיו. אספר על הספרים שאני מכבד, קישורים לאתרים שהשכילו אותי, פורומים וחנויות בהם ניתן לרכוש ציוד, חומרי גלם וכלי עבודה. לכל מי שאוהב את החומר המרוכב הטבעי מכולם, חומר בר-קימא המתחדש כל בוקר מחדש וההופך למוצרים שאנו עושים בהם שימוש או מביטים עליהם בהנאה, מוזמן לבקר בבלוג הזה מעת לעת.

יום חמישי, 2 באוגוסט 2012

הקצעה ומקצועות פרק ב' -- ניסוי כילים: מקצועה מס' 28 של חברת SOBA ההודית


ברשומה הקודמת דנתי בסוגי המקצעות ובשימושיהם. הזכרתי גם את מקצועת הכתף, שלדידי היא המקצועה השלישית בחשיבותה אחרי מקצועה מס' 4 (או 5) ומקצועת הגדע.

במגירת המקצועות שלי דרים מספר מקצעות כתף: סטנלי מס' 93, ומס' 92, מקצועת Record מס' 311 ו77 , ומקצועה חדשה שקניתי -- SOBA מס' 28 (שהיא שיבוט של רקורד מס' 311). לכל אחד ואחד מהן יתרונות וחסרונות אך בסיכום של דבר היתי נותן לרקורד מס' 311 ולSOBA מס' 28 את הציון הגבוה ביותר. 
מקצועת כתף, מס' 311
אחת ממקצועות הכתף המפורסמת והפופולריות ביותר שיוצרו הומצאה ע"י חברת פרסטון הבריטית. לאחר שזו נסגרה קנתה רקורד את תבניות היציקה הישנות וחידשה את פס היצור. מספר הדגם  שרקורד נתנה למקצועה היה 311. זהו בעצם שם "צופן" ל Three in One -- שלשה באחד. כוונת השם הקליט היתה לציין שרוכש מקצועה זו מקבל למעשה שלשה כלי עבודה נפרדים: מקצועת כתף (Shoulder plane), מקצועת חרטום (Bullnose plane), ומקצועת מפסלת (Chisel plane).


 תמונות מס' 1, 2: מקצועת רקורד מס' 311 בתצורת מקצועת כתף (חרטום ארוך). החרטון הקצר מונח לצידה

גוף המקצועה היה בנוי משני חלקים: חלק אחורי-מרכזי בו מוקם הלהב ומנגנון הכוונון, וחלק קדמי שחובר בעזרת בורג ושני פינים. הנגר יכל היה לשחרר את הבורג ולהחליף את החלק הקדמי הארוך בחלק קצר, או לשחרר את המקצועה כליל מהשימוש בחרטום ואז היא הופכת למקצועת מפסלת המאפשרת הקצעת מגח עד לפינה בת 90 מעלות.

תמונה 3: החרטום הארוך מנותק מגוף המקצועה.

 תמונה 4: החרטום הקצר מחובר לגוף.

תמונה 5: הגוף ללא חרטום כלל -- המקצועה משמשת כמקצועת מפסלת.


רקורד הפסיקה לייצר את המקצועה הזו בשנות השמונים, ולמשך כעשור ויותר היא הפכה למוצר נדיר ונחשק. או אז עלתה לבמה חברה צעירה משפילד אנגליה בשם Clifton. חברת קליפטון הגיעה למסכנה ששוק מקצועות האיכות משווע להצלה והחלה ביצור דגמים אבודים ונשכחים. אחד המקצועות הישנות שזכו ליצור מחדש היתה מקצועה מס' 311. המקצועה החדשה-ישנה של קליפטון היא כלי עבודה מדהים, מדויק ונוח להחזקה. חסרונו היחיד הוא מחירו - כ 260 דולר.

לפני כמה שנים התחילו חברות בסין, ולאחרונה גם בהודו, ליצר מקצועות איכות. אילו מקצעות משובחות בעלות מאפיינים מעולים המיוצרות מחומרים טובים והעוברות תהליך בקרת איכות קפדני לפני שהן נארזות ונשלחות מהמפעל.
אחת מהחברות ההודיות שהצטרפה לגל הנ"ל היא חברת SOBA. לאחרונה קניתי מקצועה מס' 28 של חברה זו וערכתי לה מבחן איכות, כמו גם מקצה שיפורים קצר שאותו תעדתי בסרטון Youtube. מקצועה מס' 28 של סובה היא למעשה שיבוט של מקצועה מס' 311 אך מחירה נמוך בהרבה מדגם ה311 המיוצר ע"י קליפטון.
המקצועה נמכרת תחת מספר שמות מותג בארה"ב ובאירופה. חברות כמוGarrett Wade 
ו Traditional Woodworker מוכרות אותן במחיר הנע סביב ה80 דולרים. חיפוש בגוגל תחת השם: Shoulder Plane, 3-in-1 plane, יוביל אתכם לאתרי החנויות שמוכרות את הכלי.

הנה הסרטון שהכנתי. 

אני מבקש לציין שאין לי קשר עסקי או אחר לאף אחד מהגורמים המעורבים ביצור, בשיווק או במכירת המקצועה הנ"ל. המבחן שערכתי נערך ללא משוא פנים או העדפה כל שהיא, והמסכנות שאליהן הגעתי משקפות את דעתי והעדפותיי האישיות לגבי הכלי הנבדק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה